2017
-
De
woonwagen,
dat
ben
ik
-
33
min.
documentaire
en
een
installatie
van
miniatuur
woonwagens,
i.s.m.
Nederlandse
reizigers.
Sinds
de
woonwagenwet
van
1968
mogen
Nederlandse
reizigers
geen
rondreizend
bestaan
meer
leiden.
De
regering
vond
dat
ze
te
weinig
controle
had
over
"mensen
zonder
vaste
verblijfplaats".
De
huidige
caravans
mogen
dan
geen
wielen
meer
hebben,
voor
de
meeste
reizigers
is
het
verlangen
naar
vrijheid
nog
steeds
belangrijk.
De
woonwagen
is
hun
cultuur
en
identiteit.
Jaap
de
Ruig
merkte
in
de
loop
der
jaren
dat
velen
van
hen
miniaturen
van
hun
voormalige
reiswagens
bezitten.
Voor
een
tentoonstelling
in
Museum
De
Domijnen
in
Sittard
zocht
de
kunstenaar
contact
met
reizigers
die
in
de
buurt
woonden.
Een
aantal
van
hen
was
bereid
hem
hun
miniaturen
uit
te
lenen,
die
in
het
museum
werden
tentoongesteld
in
combinatie
met
een
korte
documentaire
waarin
de
eigenaren
uitleggen
waar-om
die
wagens
zo
belangrijk
voor
hen
zijn. Fragment:
https://youtu.be/IvVD-QpfES8
2017
-
Life
After
A
Bicycle
Accident
-
Video-
installatie op twee schermen, 31 minuten.
Deze
video-installatie
vertelt
het
verhaal
van
een
pasgetrouwde
Nederlandse
pianist
die
tijdens
een
rit
door
Frankrijk
van
zijn
fiets
valt.
Hij
raakt
verlamd.
De
installatie
begint
met
handen
die
op
een
piano
spelen.
De
hoofdpersoon
komt
in
beeld.
Hij
zegt:
'Er
is
het
verhaal
dat
je
niet
wilt
dat
het
is
gebeurd.'
Terwijl
zijn
stem
meer
uitleg
geeft,
zien
we
twee
beelden
naast
elkaar,
het
complementaire
beeld
toont
hem
bezig
met
zijn
dagelijkse
bezigheden.
Een
intiem
portret
van
de
gevolgen.
Conclusie:
zo'n
ongeluk
maakt
uiteindelijk
weinig
uit
voor
het niveau van je levensgeluk.
Fragment
https://youtu.be/DDnkHOabz6I
2011-2015
-
Wat
David
ziet
-
Een
project
i.s.m.
David
Vasile.
6000
foto's,
documentaire
39
min. , fotoboek.
Fragment van doc.
https://youtu.be/wF8JMUyZIto
Wat
David
ziet
is
een
voortzetting
van
Wisdom
and
Hell
,
een
project
dat
werd
gepresenteerd
op
Art
Amsterdam
2010.
David,
een
Roemeense
Roma-trechtermaker
die
erg
geïnteresseerd
was
in
de
foto's
die
op
de
beurs
werden
tentoongesteld,
vroeg
Jaap
of
hij
een
fotocamera
kon
lenen.
Na
zijn
terugkeer
in
Roemenië
begon
hij
foto's
te
maken
van
alles
wat
hij
zag
in
zijn
Romawijk,
evenals
tijdens
het
verkopen
van
zijn
trechters.
Bijna
wekelijks
stuurde
hij
de
foto's
vanuit
een
internetcafé
naar
Nederland.
Daarvoor
ontving
hij
van
de
kunstenaar
een
maandelijks
bedrag
dat
via
crowdfunding
bijeen was gebracht.
Wat
David
ziet
heeft
sociale,
historische
en
esthetische
dimensies.
Het
is
belangrijk
voor
de
Roemeense
Roma
om
hun
eigen
bestaan
vast
te
leggen.
Foto's
zijn
een
hulpmiddel
voor
historisch
besef
en
kunnen
een
basis
zijn voor zelfrespect.
2015
-
Het
gevangenisdorp,
Veenhuizen
in
de
twintigste
eeuw
-
48
min.,
documentaire
gebaseerd op oral history.
Schrijfster
Mariët
Meester
groeide
op
in
het
gevangenisdorp
Veenhuizen,
dat
werd
omringd
door
honderden
bordjes
'Verboden
toegang'.
Aan
het
begin
van
de
twintigste
eeuw
werden
er
dakloze
mannen,
de
zogenaamde
'verpleegden',
gehuisvest
in
drie
gestichten.
Tijdens
de
Tweede
Wereldoorlog
werden
de
gestichten
gevangenissen.
Bewoners
en
oud-bewoners
van
deze
wonderlijke
enclave
vertelden
de
auteur
over
het
werken
en
wonen
in
deze
besloten
gemeenschap,
waar
niemand
anders
binnen
mocht.
Deze
interviews
zijn
als
uitgangspunt
genomen
voor
de
documentaire.
Hele documentaire
https://youtu.be/xMsMtAicQuY
About A Bizarre Phenomenon Called Life -
2013, 25 korte video’s. Enkele voorbeelden.
2010
-
Wisdom
And
Hell
-
performance
i.s.m.
Roemeense
Roma
trechtermaker
David
Vasile.
https://youtu.be/ZXvaNh0gOjs
Voor
Jeroen
Bosch
is
de
trechter
een
symbool
van
zowel
wijsheid
als
bedrog.
Dante
beschrijft
de
hel
als
een
enorme
trechtervormige grot met negen cirkels.
De
expositieruimte
van
Jaap
de
Ruig
in
de
sectie
No
Holds
Barred
op
Art
Amsterdam
2010
was
ingericht
als
werkplek.
In
een
cirkel
van
licht
maakte
David,
een
jonge
Roemeense
Roma,
blikken
trechters.
Een
videoprojectie
op
de
achterwand
liet
zien
hoe
hij
en
zijn
familie
thuis
werken.
David
komt
aan
de
kost
door
langs
de
weg
met
zijn
trechters
te
venten.
Sinds
Roemenië
toetrad
tot de EU is dat steeds moeilijker geworden.
Jaap
en
David
kennen
elkaar
al
sinds
het
begin
van
de
jaren
negentig.
Hoewel
Jaap
de
Ruig
in
dit
project
de
'officiële'
kunstenaar
was,
was
het
hun
wederzijdse
wens
om
samen
te
werken
en
aandacht
te
besteden
aan
thema's
als:
huishoudelijke
artikelen
versus
design,
armoede
in
Roemenië
versus
West-Europese
rijkdom,
de
symbolische
waarde
van
de
trechter
en
de
schoonheid
van vakmanschap.
2009
-
The
Source
-
One
Day
In
A
Roma
Settlement
in
Romania
-
40
min.,
video-
installatie / documentaire.
Hetea
is
een
geïsoleerde
nederzetting
in
Centraal
Roemenië.
Ongeveer
350
mensen
wonen
er
in
zelfgemaakte
hutten.
In
de
film
beleven
we
een
gewone
dag
in
Hetea.
De
dag
begint
pastoraal:
koeien
en
paarden
worden
gehoed,
een
nieuw
houten
huis
wordt
gebouwd,
enz.
's
Middags
slaat
ineens
de
vlam
in
de
pan.
Mensen
schreeuwen
en
bedreigen
elkaar.
Beetje
bij
beetje
keert
de
serene
sfeer
terug,
maar
de
naweeën
van
de
ruzie blijven hoorbaar.
Jaap
de
Ruig
is
zeventien
jaar
lang
telkens
naar
Hetea
teruggekeerd
en
heeft
zijn
film
uiteindelijk
in
één
dag
opgenomen.
Hij
koos
ervoor
om
niet
te
ondertitelen
omdat
hij
dan
te
veel
betekenis
zou
hebben
gegeven
aan
de
woorden,
die
afleiden
van
het
universele
karakter van de beelden.
Trailer
https://youtu.be/N02ce-8uTLY
2020 -
Uitgeverij Caprae
Ontwerp, fotografie, illustraties, productie en
webdesign, zie: www.uitgeverijcaprae.nl
Oprichting
van
een
eigen
uitgeverij.
De
naam
verwijst
naar
het
eigenzinnige
en
tegelijkertijd
vriendelijke
karakter
van
de
geit
(Latijn:
capra).
Hoewel
het
dier
vaak
wordt
geassocieerd
met
ontbossing
en
woestijn-
vorming,
is
het
de
geitenhoeder
(de
mensheid)
die
verantwoordelijk
is.
Het
aantal
exemplaren
van
iedere
uitgave
is
dan
ook
beperkt.
Elk
boek
is
genummerd
en
gesigneerd
door
de
auteur
en
bevat
een
met
de
hand
ingekleurde
tekening.
In
2020
en
2021
publiceerde
Caprae
drie
romans,
allemaal
geschreven
door
auteur
Mariët
Meester:
één
nieuwe
roman,
Pingping,
en
twee heruitgaven van ‘klassiekers’.
2019
-
Zeven
tranen,
het
vierde
gesticht
in
Veenhuizen
-
Literaire
video,
33
min.
(film:
Jaap
de
Ruig,
tekst
en
voice-over:
Mariët
Meester).
Fragment
https://youtu.be/nQt84B_2htY
Schrijver
Mariët
Meester,
opgegroeid
in
het
gevangenisdorp
Veenhuizen,
deed
een
performance
op
de
begraafplaats
van
Veenhuizen.
Staande
aan
het
hoofd
van
zeven
verschillende
grafstenen
vertelde
ze
haar
publiek
het
verhaal
van
de
persoon
die
er
begraven
lag.
Telkens
lokte
een
fluitspeler
het
publiek
met
een
compositie
van
John
Dowland
naar
een
volgend
graf
op
een
andere
plek
op
de
begraafplaats,
zodat
ze
er
als
in
een
begrafenisstoet
achter
de
schrijfster
aan
naartoe
wandelden.
In
de
video zijn geen personen zichtbaar.
2018 -
Een dier / een mens
- een manifestatie
-
Minisymposium
in
theater
Boom
Chicago,
Amsterdam
over
de
relatie
mens
/
dier
/
beeldende kunst.
-
When
The
Cows
Come
Home
-
video-
installatie
:
een
kudde
koeien
die
achter
de
ramen
van
vijf
grachten-panden
naar
het
centrum
van
Amsterdam
loopt.
Registratie
https://youtu.be/j-UdgKvJ0hI
-
Sacrifice
-
Tentoonstelling
van
een
serie
van
105
portrettekeningen
van
tien
biggenfamilies.
De
biggen
zijn
genummerd
door
inkepingen
in
de
oren.
Om
hen
individualiteit
te
geven
zijn
hun
ogen
enigszins vermenselijkt.
-
Requiem
For
Pigs
-
found
footage-video
van
varkens-mishandeling
met
een
muziekscore
van
de
getrans-formeerde
varkensgeluiden,
14 min., zwarte kijkdoos.
2017
-
De
ochtend
dat
ik
zo
boos
was
op
mijn
vrouw,
dat
ik
mijn
19e-eeuwse
gitaar
kapot
sloeg
-
6
uur
durende
video-impressie,
gerestaureerde gitaar.
https://youtu.be/Q5T6fmbWKfA
Twee
jaar
na
de
gebeurtenis
opende
de
kunstenaar
de
vuilniszak
met
de
overblijfselen
en
begon
hij
het
instrument
minutieus te restaureren.
Voor het vroege werk klik
hier
2019
-
Verlost
als
vogel
-
loop
1’,38’’,
video-
installatie
op
de
ramen
-
openluchtmuseum
It
Dams
Hûs,
Nij
Beets.
Een
vlucht
vogels
verschijnt
boven
het
landschap
van
het
nabijgelegen
Kortehemmen.
Plotseling
verlaat
een
van
de
vogels
de
groep
en
ondergaat
tijdens
zijn
afdaling
een
metamorfose.
De
vogels
worden
gesymboliseerd
door
de
handen
van
de
kunstenaar.
https://youtu.be/i83Q16XJ0Eo
Jaap
de
Ruig
bracht
de
eerste
twee
jaar
van
zijn
leven
door
in
het
Woodbrookershuis
in
Kortehemmen,
in
die
tijd
een
onderwijsgemeenschap
met
liberaal-
protestantse
opvattingen
en
socialistische
idealen.
Zijn
ongehuwde
moeder
kon
er
komen
werken,
wonen
en
haar
baby
verzorgen, vrij van burgerlijk commentaar.
2021
-
GEEN
PANIEK
-
Een
jaar
in
lockdown
op
150m² poldergrond
- video 4K, 56 min.
Toen
Nederland
in
maart
2020
op
slot
ging,
verhuisde
Jaap
de
Ruig
van
zijn
appartement
in
Amsterdam
naar
zijn
houten
woonwagen
buiten
de
stad.
Hij
begon
meteen
alles
te
filmen
wat
er
in
de
natuur
gebeurde,
met
als
uitgangspunt
dat
de
camera
binnen
het
hek
rond
de
wagen
moest
blijven.
Na
een
jaar
monteerde
hij
de
beelden
tot
een
film
waarvan
de
soundtrack
synchroon
vertelt
hoe
de
menselijke
samenleving
dezelfde
periode
beleefde.
Conclusie:
De
mens
is
een
kortetermijndenker
die
pas
in
paniek
raakt
wanneer
hij
direct
wordt
getroffen,
terwijl
de
dieren,
de
planten
en
de
elementen
hun
levenscyclus stoïcijns voortzetten.
Dit
project
is
mogelijk
gemaakt
dankzij
een
subsidie
van
VEVAM,
de
rechtenorganisatie
van Nederlandse film- en televisieregisseurs.
2022 -
Het vrolijke varken
De
modderpoel
-
video-installatie
:
een
troep
varkens
vermaakte
zich
rond
een
modderpoel
achter
de
ramen
van
vier
grachtenpanden
in
het centrum van Amsterdam.
https://youtu.be/hGMxpI9ALS4
Het
vrolijke
varken
-
Ironie
voor
kinderen
(en
volwassenen):
een
serie
van
25
kleine
olieverf-
schilderijen,
gemaakt
naar
aanleiding
van
kinderspeelgoed
en
sierbeeldjes.
Varkens
op
een
motor,
varkens
met
koddige
hoedjes,
varkens
met
fopspeen
en
slab;
de
mens
projecteert
absurde
verzinsels
op
het
dier
waarmee
hij
gelijkenis
vertoont.
Zie
ook
de
uitleg van de kunstenaar over de schilderijen:
https://youtu.be/dwSZvBx5L4I
Voor
meer
info
over
de
boerderij
waar
de
modderpoel is gefilmd:
https://youtu.be/UWf4sVTKfvc
2023 -
Effortlessness
loop
1'.32'', videoprojectie op de vloer
Moeiteloos
glijden
vissen
door
ondiep
water,
gesymboliseerd
door
de
handen
van
de
kunstenaar.
Ze
werpen
een
schaduw
op
de
zanderige
bodem
en
bij
het
passeren
soms
op elkaar.
https://youtu.be/ImHteT7XGdE
Als
kleine
installatie
tijdens
de
tentoonstelling
'Een
Schrei
uit
het
Diepste
van
de
Verloren
Tijd
/
A
Cry
from
the
Deepest
Dephts
of
Lost
Time’, Ultima Thule*, 2023, Amsterdam.
2024 -
When the Cows Come Home
Video-installatie,
loop
, 5’.40’’, 2018
Impressie:
https://youtu.be/AhQMFIAw4Vk
Aangekocht
in
2024
voor
de
kunstcollectie
van
het
Amsterdam
Universitair
Medisch
Centrum,
voor
permanente
installatie
op
de
locatie AMC.
Quote
conservator:
'Hiermee
biedt
De
Ruig
een
venster
op
de
buitenwereld.
Een
moment
van
verbazing
en
herkenning
waar
zowel
patiënten,
medewerkers
als
bezoekers
in
de
hectiek
van
de
drukke
gang
even
in
een
andere
omgeving
terecht
komen.
(...)
Kunst
en
cultuur
kunnen
bijdragen
aan
het
herstelproces
en
de
algemene
ervaring
in
het
ziekenhuis.’
2024 -
The Incredible Beauty of Organic Farming
Single screen / video-installatie, 28’.32’’
Verstilde
film
waarin
woordloos
de
schoonheid
van
ecologische
landbouw
en
veeteelt wordt bezongen.
De
vondst
op
Marktplaats
van
een
negentiende-eeuws
schilderij
met
koeien
in
een
weidelandschap
riep
bij
Jaap
de
Ruig
een
geluksgevoel
op.
In
The
Incredible
Beauty
of
Organic
Farming
onderzoekt
hij
of
een
dergelijke
vorm
van
veeteelt
en
landbouw
ook
in
de
eenentwintigste
eeuw
tot
de
mogelijkheden
behoort.
Hij
bezocht
een
aantal
ecologische
bedrijven,
waar
hij
ontdekte
dat
deze
boeren
geen
utopie
of
geromantiseerde
werkelijkheid
nastreven.
De
poëtische
beelden
die
hij
vastlegde
op
film,
in
hun
eenvoud
bijna
subversief,
bewijzen
dat
er
een
realiteit
bestaat
die
zicht
op
een
leefbare
toekomst kan bieden.
Zie speciale pagina:
The Incredible Beauty of Organic Farming